Direktlänk till inlägg 26 september 2010

Hundkurs

Av Jessica Å - 26 september 2010 13:39

Hejhej!


Denna veckan har varit fylld med spännande aktiviteter. Jag kan ju nämna att vi går på två olika valpkurser, en privat och en på hundklubben Attila.


När vi var på den "privata" hundkursen i veckan så tränade vi på inkallning och att hålla kontakten mellan matte-hund. Inkallningen fungerade toppen men kontakten är lite mer trixig. Vi fick gå slalom mellan tre andra hundar och det är svårt att få Xavi att hålla full fokus på mig, men det kommer väl. Man får ju inte glömma att han fortfarande är en valp.


På Attila delades vi upp i tre grupper och fick gå runt till tre olika stationer. Ena stationen fick man koppelträna, vilket vi verkligen behöver. Efter att ha fått lite knep och knåp så syntes det helt klart en förbättring så vi är på god väg till att kunna gå bra med koppel.

På den andra stationen fick vi tips på lite olika kontaktövningar och lekövningar. Xavi älskar ju bus och lek så han blev överlycklig när dragkampen med trasan började. :) Jag kan stolt skriva att Xavi har lärt sig att gå slalom mellan mina ben, han är såååå grym! :)

Vid den tredje stationen tränade vi inkallning och det går så jäkla bra! Xavi är så duktig. Vi tränade inkallning i skog, när Xavi sprang fritt och från sittande. Eftersom vi har kommit rätt långt i inkallningsfasen så tränar vi nu på att han ska sätta sig vid min vänstra sida vid inkallning.

Efter kursen på Attila var jag så himla lycklig, det var en sådan där dag då allt fungerade toppen!


I fredags var Xavi och lekte med Loke, alltid lika roligt. :)

Igår blev det lek med lilla Malte på förmiddagen, de kan inte slappna av i en sekund när de är nära varandra utan måste busa precis hela tiden.


Just nu ligger lilleman och sover, vi har varit ute i skogen nu på förmiddagen och han springer runt som en illtok. Skogen är nog det bästa Xavi vet och nu när han börjat använda nosen ordentligt så är det ju hur spännande som helst med alla lukter. Nu är Xavi rätt bra på att nosa sig till matte och husse när vi gömt oss, tidigare har han mest lyssnat efter oss men nu är nosen i backen i stort sett hela tiden!

  Bus-Xavi som mer och mer ser ut som en tonåring! ;)


   

Här är fina Wille, en australian shepherd som också går valpkurs på Attila. Han är 4 veckor yngre än Xavi och de älskar att busa med varandra innan eller efter kursen.




Stora Ozza (som inte är så värst förtjust i Xavi)



   

Lekkompisen Loke! :)


Ha det toppen!

 
 
julia

julia

26 september 2010 22:55

vad roligt att läsa om er träning också , och va fin han är ! :)

/ julia och halvbrorsan Ajax

http://ajax.bloggplatsen.se

Jessica Å

27 september 2010 21:30

Tackar! :) Ajax är ju grymt fin han också. Vad spännande att läsa om er sök-träning, blir riktigt imponerad. Hur kom ni på att ni ville syssla med den typen av sök? Man blir ju sugen på att göra ngt liknande :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jessica Å - 21 oktober 2012 10:08

Här hemma är det full rulle så tyvärr har mina pälsklingar fått alldeles för lite uppmärksamhet och aktivering. Har försökt träna en del agility men vädret har inte gjort det lätt för mig, inte så smidigt att ha med sig en liten bebis när regnet öser...

Av Jessica Å - 23 juli 2012 22:04

Som vanligt går det lång tid mellan inläggen. Xavi och Lavezzi trivs superbra ihop, massa bus och gos blir det. Lavezzi har ju redan hunnit bli 6 månader gammal. Puh, tiden springer iväg. Xavi och Lavezzi har fått en lillasyster, dock inte lika...

Av Jessica Å - 4 mars 2012 12:17

Hejhej! Igår var vi uppe i Riala hos Lotta på Solskenets Kennel och hämtade en underbar liten ulltuss. Vi kommer att kalla honom Lavezzi. Bilresan hem gick toppen, lite gnäll de första 15 minuterna men sen sov han hela vägen hem. Gissa om Xavi ...

Av Jessica Å - 4 januari 2012 20:33

Hejhej!   Blir ett lite kortare inlägg utan bilder den här gången.   Vi har gått på agilitykurs på Attila här i Skillingaryd, kursen varade 5 gånger och både jag och Xavi vill ha mer! Vi tränar inne i ett ridhus på söndagar nu under vintern, ...

Av Jessica Å - 26 oktober 2011 20:43

Hej   Mycket har hänt sedan förra inlägget, kanske inte så konstigt med tanke på att det är 4-5 månader sedan jag bloggade sist. Jag vet, skäms på mig!   I september så började vi på en lydnadskurs fortsättning, har lärt oss en hel del men ka...

Presentation


Hejhej!

Mitt namn är Xavi och jag är en sprallig liten Aussiekille född 7 maj 2010. Jag kommer från Solskenets kennel men bor nu hos matte och husse i Smålands mörka skogar! Här på min blogg kan ni följa mina galna äventyr, min vardag och allt bus jag

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards